Fit en happy - Adviezen van Leo over lichamelijke en mentale gezondheid

Sporten Met Spierpijn is Goed of Slecht voor me? Leer het in 5 stappen!

a couple of months ago
Is het goed om te sporten met spierpijn? Dit is een klassieke vraag uit de oude doos. Meer is niet altijd beter als het gaat om spiermassa opbouwen en kracht. Waar ligt de grens tussen een beetje spierpijn of echt een dag rust nemen?

  • In dit artikel leer je aan de hand van 5 stappen of (en wanneer) het goed is om te sporten met spierpijn

Ga door naar dit artikel

De 9 Effectiefste Hamstring Oefeningen: Instructie’s + video’s

De hamstring oefening wordt vaak een vergeten bij fitness-fanaten, omdat ze te druk zijn met hun bovenlichaam trainen. Denk eraan dat sterke hamstrings je gaan helpen van het hebben van meer explosiviteit, beter sprinten, minder blessures in de knieën en onderrug en meer.

Vraag je je af welke hamstring oefeningen er allemaal zijn? Dan is dit een artikel voor jou.

Ga door naar dit artikel

One-repetition maximum(1RM) Calculator

a couple of months ago

One-Repetition maximum (one rep maximum of 1RM) is het zwaarste gewicht dat je in één keer kan optillen. Hiermee kan je de maximale kracht van een individu bepalen. Met de 1RM wordt bijvoorbeeld bij powerlifting de winnaar bepaald. Het maximale gewicht bij één herhaling kan ook gezien als een bovengrens van het gewicht waarmee je gaat trainen. Om de 1RM te bepalen hoef je gelukkig zelf niet de oefening op 100% kracht uit te voeren, maar kan je deze berekenen. In de training zul je aan de gang gaan met een percentage van jouw 1RM.

Je kan hieronder je 1RM berekenen door het gewicht en het aantal herhalingen dat je net aan hebt gehaald in te vullen. Vervolgens kan je gaan trainen met de daaronder aangegeven gewichten en herhalingen, en hier vervolgens een fitnessschema mee opstellen.

Ga door naar dit artikel

Onderrug Trainen: de 10 Effectiefste Oefeningen voor een Sterke Onderrug

Wat zijn de effectiefste oefeningen om je onderrug te trainen? Je onderrug is een van de meest blessure gevoelige delen van het lichaam. Hier vind je een compleet overzicht van oefeningen, tips en meer informatie over het effectief en op veilige manier trainen van je onderrug.

Veel mensen zijn zo druk bezig met het trainen van hun bovenrug dat ze de onderrug vergeten. Mogelijk komt dit deels omdat je als je in de spiegel kijkt je onderrug spieren niet opvallen. Dit is een grote fout aangezien je met sterke onderrugspieren een hoop pijn en blessures kan voorkomen.

In dit artikel leer je:

  • De meest effectieve onderrug oefeningen voor in de sportschool.
  • Hoe train je thuis je onderrug zonder fitnessapparaten?
  • Het belang van je onderrug trainen
  • Hoe doe je een goede warm-up voordat je begint met trainen
  • Wat te doen als je pijn in je onderrug hebt

Ga door naar dit artikel

De Reverse Crunch oefening: de Stap-Voor-Stap Uitleg en VIJF Variaties (+ video’s)

Een van de meest traditionele buikspieroefening die iedereen kent is is niet de Reverse Crunch, maar de gewone crunch. Deze gewone crunch zie je altijd terugkomen in trainingen tijdens sporten, fitness workouts en mensen die een poging doen om een strakke buik te krijgen.

Deze traditionele crunch kan niet voor je werken als je bijvoorbeeld last van je onderrug hebt. Er zijn veel verschillende oefeningen waar je op een of andere manier waarbij je benen stil houdt en je core beweegt om je buikspieren te trainen, maar hoe kan dat anders?

Ga door naar dit artikel

4 Beste Oefeningen om je Hamstrings te Rekken

Heb je wel eens last gehad van een hamstringblessure of wil je deze voorkomen? Zorg dan dat je dit artikel leest en aan de slag gaat door regelmatig je hamstrings te rekken met deze rekoefeningen. Deze topics worden hier behandeld:

  • Waarom is het belangrijk om je hamstrings langer te maken?
  • Doe een van de 3 hamstring checks!
  • Welk type rekoefeningen heb je?
  • Veelgestelde vragen en tips

Ga door naar dit artikel

Start hier: de beste cardio workouts voor snel conditie opbouwen

Je hebt weinig tijd om uren te sporten en hebt geen fitnessapparaten ter beschikking, maar je wil wel fit zijn! Dan kan cardio training je helpen met conditie opbouwen of af te vallen door vet te verbranden.

Lees hieronder over:

  • Cardio trainingsschema’s
  • Cardio oefeningen zonder hardlopen
  • Gebruik cardio om je conditie op te bouwen!
  • Welke cardio oefeningen zijn het beste voor afvallen?
  • Cardio als warm-up van krachttraining

Ga door naar dit artikel

Schouders Trainen: de 10 Effectiefste Schouderoefeningen (thuis+sportschool)

Je wil je schouders trainen, maar weet niet waar je moet beginnen. Of je bent een gevorderde sporter die op zoek is naar variaties op schouderoefeningen. Kortom, je wil grotere schouderspieren of meer kracht in je schouders hebben.

Krachtige schouders kunnen als een extra beschermlaag dienen tegen blessures in je bovenlichaam. Schroom daarom niet om schouderoefeningen aan je krachttraining toe te voegen.

Er zijn vele manieren waarop je je schouders kan trainen. Na het lezen van het artikel ben jij de expert onder je vrienden over verschillende schouderoefeningen.

In dit artikel leer je:

  • De meest effectieve schouderoefeningen voor in de sportschool.
  • Variaties op bekende schouderoefeningen.
  • Hoe train je thuis je schouders zonder fitnessapparaten?
  • Wat is de belangrijkste spier in de schouder die je wil trainen?
  • Schouderoefeningen voor vrouwen
  • Verschillende workouts voor beginners en gevorderden.
  • 7 tips om je schouders effectief te trainen en geen blessures op te lopen.

Ga door naar dit artikel