Tennis en conditie - Australian open | Fitenhappy.nl

Tennis en conditie – Australian open

Australian open is een tennis toernooi dat jaarlijks wordt gehouden in Melbourne. Het is een toernooi dat al lange tijd wordt gehouden. Namelijk al vanaf 1905 onder de naam Kampioenschap van Australazië (bron). Er worden enkel spelen, maar ook gemengd dubbelspelen gehouden. Op dit toernooi hebben altijd al vele grote namen gestaan. Onder de vrouwen zijn het dames als als Viktoryja Azarenka, Maria Sjarapova en Angelique Kerber die in de finales staan. Afgelopen jaar stonden de zusjes Venus en Serena Williams in de finale. Onder de mannen zijn het namen als Rafael Nadal, Roger Federer, Andy Murray en Novak Đoković die elkaar treffen in de finales.

Australian open op Eurosports

Van 16 tot en met 29 januari doen Eurosport en Eurosport 2 exclusief live verslag van de 100ste editie van de Australian Open. Iedere nacht, ochtend en voormiddag doen Eurosport (ook in HD) en Eurosport 2 verslag van de wedstrijden. Ook op de Eurosport Player (Eurosport’s online sportservice) is het toernooi rechtstreeks te zien… en zelfs vanaf zeven verschillende banen. Ook Game, Set & Mats is terug. Het ongekend populaire (en mede door Mats Wilander gepresenteerde) live tennismagazine wordt uitgezonden aan het begin van elke avond en brengt – met scherpe analyses, één-op-één interviews en interessante reportages – nóg meer diepte in de sportbeleving.

Het commentaar bij de wedstrijden wordt verzorgd door – onder meer – Mariëtte Pakker, Kristie Boogert, Marc de Hous, Frank Balvers, Carlo Wilmots, Abe Kuijl, Krijn Schuitemaker en Robbert Reimering. Klik en volg ze op Twitter!

Tennis en Conditie opbouwen

In het kader van fysieke en mentale gezondheid is tennis een van de sporten waar je ook een goede conditie voor nodig hebt. Tennis wordt niet genoemd in de blogpost over Conditie opbouwen, maar is het is wel degelijk een sport waar je een topconditie voor nodig hebt. Door het maken van kleine korte sprintjes om op tijd bij de bal te zijn moet je benen in topstaat zijn. Daarom is het naast de techniek die je nodig hebt nodig om conditie-oefeningen te doen. Zo kan je een HIIT, High Intensity Interval Training doen. Hierbij doe je korte sprints waarin je alles geeft en dan neem je een moment van rust waarna je weer gaat sprinten. Dit is extreem vermoeiend maar erg goed om veel kracht in de benen te krijgen.

Tennis en krachttraining

Naast het opbouwen van de conditie doen toen tennis-pro’s ook aan krachttraining. Met name de armen en benen komen hierbij aan bod. Denk bij de benen aan het trainen van de quadriceps en de hamstrings. Bij de armen aan de biceps en triceps. BIj tennis is snelheid van groot belang. Daarom zullen tennisspelers hun spieren flexibel en lang houden, en niet gaan voor korte spieren met veel spiermassa. Om de spieren lang, fexibel en krachtig te maken zullen zij dus ook veel rekken en strekken. Lees hier meer over het rekken van je hamstrings. In dit artikel lees je over tips en oefeningen die je gewoon thuis in je eigen kamer kan uitvoeren.