Spierpijn in je bovenbeen, wat nu? Hoe je pijn verhelpen?

Het hebben van spierpijn in je bovenbenen komt vaak voor, met name bij mensen die veel en intensief sporten. De pijn kan variëren van lichte pijn tot aan zulke extreme pijn dat je alleen maar in je bed wilt blijven liggen.

In dit artikel vertel ik waar de spierpijn in je bovenbeenspieren vandaan komt en wat je er aan kunt doen.

Waarom heb je spierpijn in je bovenbeenspieren?

Je bovenbeen bestaat uit drie grote spiergroepen: de quadriceps, hamstrings en de adductoren. De quadriceps is de grootste en sterkte spier van je lichaam en bedekt de voor en zijkant van je bovenbeen. Het is een vierkoppige spier en bestaat uit de musculus rectus femoris, musculus vastus medialis, musculus vastus intermedius en musculus vastus lateralis. Aan de achterkant van je bovenbeen zitten je hamstrings en aan de zijkant de adductoren van het bovenbeen.

Symptomen van spierpijn in je bovenbeenspieren zijn:

  • Een stijf gevoel in je heupen of knieën
  • Kramp in je spieren: in de quadriceps, hamstrings of adductoren.
  • Pijn in een van je bovenstaande spiergroepen
  • Een zwelling in je bovenbenen
  • Niet meer kunnen bewegen of aanspannen van de spieren. Waardoor je niet meer kunt lopen.

Waarom heb ik spierpijn?

Bij spierpijn, of ook wel myalgie genoemd, heb je het gevoel van pijn in de spier. Dit ontstaat door (hevige/extreme) belasting van de spier waardoor er spiervezels scheuren; er komen kleine scheurtjes in het bindweefsel van de spier. Vroege spierpijn is een pijn die ontstaat tijdens of vlak na een training. Dit wordt veroorzaakt doordat er melkzuur in de spier ontstaat door zuurstoftekort. Dit noemen we ook wel verzuurde spieren. (bron)

De pijn kan variëren van milde tot heftige pijn. Bij milde pijn voel je bij wandelen geen pijn, maar voel je een lichte kramp. Ook is er bijna geen zwelling. Wel kan het zijn dat als je druk uitoefent op de spier je een niet prettig gevoel krijgt. In geval van extreme spierpijn kan je bijna niet lopen en ziet je spier er opgezwollen uit. Bij licht aanspannen voel je gelijk heftige pijnen en ook voel je niet alleen in de geraakte spier maar ook in de omringende spieren pijn.

Verschillende oorzaken van spierpijn in je bovenbeen

Je hebt spierpijn, maar waar komt het vandaan? Hier zijn 10 verschillende oorzaken van spierpijn:

Oorzaken

  1. Sporten; intensief gebruik van de quadriceps, hamstrings of adductoren.
  2. Hamstring blessures
  3. Een gebroken bot of botbreuk
  4. Bloedproppen
  5. Het verrekken van een spier
  6. Spataderen
  7. Kneuzing door een tik of botsing
  8. Gescheurde pezen
  9. Een heup- of knieblessure
  10. Artritis

Denk je spontaan spierpijn te hebben? Loop dan bovenstaand lijstje af en bedenk of dit een van de redenen kan zijn van jouw pijn.

Tips tegen spierpijn: hoe spierpijn verhelpen of verminderen?

Spierpijn voorkomen

  • Drink water tijdens het sporten
  • Doe rekoefeningen voor en na het sporten

Voordat je je cardio oefeningen gaat doen (of andere sport) is het belangrijk om rekoefeningen voor je benen te doen. Ook na het sporten bij het afkoelen kan je deze rekoefeningen herhalen.

Je hebt spierpijn, wat nu?

Vaak gaat het vanzelf over, maar je wil toch het herstel verstellen. Dit kan je doen door het RICE-model. Dit staat voor:

  • Rust: rusten is een van de meest voor de hand liggende oplossingen. Denk na wat de oorzaak was van je pijn en probeer de oorzaak te vermijden. Als je pijn echt extreem is kan je ook krukken gebruiken
  • IJs: zo snel mogelijk als je spierpijn voelt doe je ijs op je spier. Koel dan meerdere keren per dag direct op de huid voor ongeveer 20 minuten.
  • Compressie: puur om de zwelling te voor komen kan je je bovenbeen inwikkelen (niet te strak) met bandages.
  • Elevatie/verhoging: ook dit is om de zwelling te minimaliseren. Zorg ervoor dat je met je been omhoog ligt, zodat deze hoger is dan je hart.

Andere middelen

Er zijn een aantal opties om de pijn te verlichten, maar deze middelen werken niet genezend! Naast tandpasta en andere cosmetische producten kan je arnica (ofwel valkruid) gebruiken tegen spierpijn en zere plekken. Let erop dat je niet teveel arnica op één plek smeert, want dit kan huid irritatie veroorzaken. Je kan  paracetamol gebruiken tegen als pijnstiller. Ook kan je gel gebruiken als ibuprofen of diclofenac om de pijn te verlichten.

Doormiddel van warmte door een sauna, of warme douche kan je je pijn verlichten.

Beweging

Rustig (dus niet intensief) bewegen is goed tegen spierpijn. Hierdoor ontstaat er betere bloeddoorstroming en worden de afvalstoffen beter afgevoerd.

Veelgestelde vragen

  • Kan ik blijven sporten met spierpijn?

Of je kan doortrainen met spierpijn ligt eraan hoe heftig je pijn is. Als deze extreem is, is het beter om niet te gaan sporten en te gaan rusten. Als je milde vorm van spierpijn hebt, kan je wel rustig doortrainen. Vergeet niet goed te rekken, strekken en op te warmen. (bron)

  • Hoe lang duurt spierpijn?

De meeste spierpijnen zijn van korte duur: een aantal dagen. Na intensieve krachttraining kan je zo’n 2-5 dagen pijn voelen. Als er andere andere onderliggende oorzaak is kan de spierpijn langer duren, tot zelfs wel maanden. Als je langdurige spierpijn hebt en je weet niet waar dit vandaan komt, ga dan naar je huisarts.

  • (chronische) Spierpijn benen zonder aanleiding

Heb je spierpijn zonder aanleiding? Loop dan bovenstaand lijstje door om toch jouw oorzaak te vinden. Lukt dit niet en heb je toch langdurige pijn, dan kan je dit het beste laten onderzoeken.

Leave a Comment: