Tips en informatie over jouw dagelijkse routine

a couple of weeks ago

Wil je meer met de juiste dingen bezig zijn, minder uitstellen, meer kalmte hebben en gedurende de dag je beter te kunnen focussenDan kan een dagelijkse routine je helpen!

Een dagelijkse routine is een gebruik of ritueel die je elke dag doet

Hieronder vind je gebruiken die jij kan toevoegen aan jouw dagelijkse routine.

Als eerste: hygiëne

Bij het wakker worden ben je vaak niet fris en heb je een slechte adem. Waarom hier niet gelijk wat aan doen? Sta op, ga je tanden poetsen, je gezicht wassen, make-up doen, douchen en naar de WC. Maak vervolgens je bed op, en dan heb je het eerste deel van je routine er al opzitten! Dat ging makkelijk. Daarna kan je je hond uitlaten, ontbijten of iets aan het huishouden doen.

Mediteren voor innerlijke rust

Als je ervaring hebt met mediteren hoef ik je hier niets over uit te leggen. Ik heb wel tips voor mensen die willen beginnen met mediteren of minder ervaring hebben. Om zomaar zonder uitleg te gaan zitten en te mediteren kan een pittige wedstrijd zijn. Je weet niet wat je moet doen, je weet niet hoe je moet zitten of liggen, je weet niet hoe lang je moet of wil mediteren. Tegenwoordig heb je allerlei apps die je hierbij kunnen helpen. Twee goede apps die ik kan aanraden zijn:

  1. Headspace
  2. Insight Timer

Hier krijg je tips over je houding: vaak begin je of zittend op een stoel of liggend. Ook wordt je tijdens de meditatie begeleid waar je op moet letten. Zoals of je je ogen open of dicht moet houden, of je op je ademhaling moet letten, je gedachtes probeert los te laten en te focussen op je lichaam/ademhaling of juist hun gang moet laten gaan.

Beweging

Sommige mensen vinden het prettig om ‘s ochtends gelijk een workout te doen. Dit in de vorm van cardio als zwemmen, hardlopen, fietsen of in de vorm van Yoga. Lees hier meer over cardio workouts. Sporten in de ochtend kan je energie geven voor de rest van de dag. Train je te hard of span je je te hard in, dan kan je de rest van de dag spierpijn hebben, moe zijn en je juist moeilijk kunnen concentreren.

Journaling, schrijf het van je af

In een dagelijks dagboekje schrijf je op hoe je je voelt. Niemand anders behalve jij hoeft dit te lezen. Schrijf op of je slecht of goed geslapen hebt. Voel je je onrustig of juist relaxed. Heb je gedachten door je hoofd spoken met problemen? Schrijf het op.

Waar ben je dankbaar voor?

Dit klinkt misschien als een filosofische en lastige vraag. Toch kan het beantwoorden van deze vraag een hoop rust geven en is het een stap richting positief denken. Alle nadelen hebben een voordeel en van hindernissen heb je waarschijnlijk op een bepaald manier geleerd. Mogelijk heb je een onwijs goede tip van iemand gekregen, of ben je gewoon heel blij met de mensen die je nu om je heen hebt.

Welke dingen gaan de afgelopen periode goed en welke kunnen beter?

8 dingen gaan goed!

Er zijn altijd dingen waarvan je vind dat ze goed gaan, of soms beter dan verwacht. Andere tijden vallen dingen tegen en heb je bijvoorbeeld taken uitgesteld die je eigenlijk al had moeten of willen doen. Schrijf ze op, zodat je ze eventueel kan laten terugkomen bij je dagplanning.

Lange termijn doelen

Nadat je bij de vorige vragen alles op een rijtje hebt gezet, heb je waarschijnlijk ook ambities om dingen te bereiken of te veranderen. Sommige van deze dingen heb je niet binnen korte tijd gedaan, maar je wil er wel consequent aan werken en vooruitgang op boeken. Schrijf ze dan op en zorg dat je deze regelmatig leest of mee bezig bent. Hoe vaker je je doelen terug ziet, hoe meer kans dat je ermee aan het werk gaat. Of zoals Gandhi zei:

“Your beliefs become your thoughts,
Your thoughts become your words,
Your words become your actions,
our actions become your habits,
Your habits become your values,
Your values become your destiny.”
– Gandhi

Jouw dagplanning maken

Als je fris, wakker en kalm bent geworden van het eerste deel van je dagelijkse routine, is het tijd voor het laaste deel: je dagplanning maken.

Hier ga je kleine taken definiëren die je in je agenda zet. Taken die het liefste 30 minuten tot enkele uren duren. Je kan kleine taken van een paar minuten combineren tot 30 minuten, en dan een 30 minuten blok inplannen. Het voordeel van je agenda inplannen is dat je weet wat de structuur van die dag ongeveer gaat worden en wat de belangrijkste dingen zijn waar je aan wil werken die dag. Dit zorgt voor focus, en minder uitstelgedrag.

Voorbeeld van een dagelijkse routine

  1. Opstaan, tanden poetsen, gezicht wassen, bed opmaken.
  2. 20 minuten mediteren met behulp van de app Headspace.
  3. Opschrijven in een digitaal dagboekje hoe je je voelt en bedenken waar je mee bezig wil zijn – de langere termijn doelen. Dan dit vertalen in een dagplanning – korte termijn doelen – en de dagplanning in de agenda zetten.

Tips voor jouw dagelijkse routine

  • Eten op regelmatige tijden. Dit helpt je een gezonde en rustige stoelgang te hebben, wat je algemene gezondheid beïnvloed.
  • Pas je dagelijkse routine aan naar jouw wensen. Je doet je routine voor niemand anders dan jijzelf. Pas daarom je routine aan zodat het voor jouw werkt, en je eruit haalt wat jij op dat moment nodig hebt.
  • Durf ook af en toe nieuwe dingen te proberen. Je hoeft bovenstaande dingen niet allemaal te doen, maar je kan wel af en toe een nieuw item aan je dagelijkse routine toevoegen of juist verwijderen.

Leave a Comment: